Categories: Blog

Arzu kışkırtılmak ister

 Mozart’ın “Don Giovanni” operası İstanbul’da.   
   
     Mozart’ın, tüm zamanların en sefih çapkını olarak selamlanan Don Juan’ını (Don Giovanni) “neşe” ve “keder”in kucak kucağa oturduğu bir atmosferde dile getirdiği “Don Giovanni” operası İstanbul Devlet Opera ve Balesi’nde seyirci karşısına çıktı. Yaşayarak ama en çok tüketerek şehvet dolu zaferlere koşan bir çapkının önlenemez yıkılışının ironik bir dille kurcalandığı “Don Giovanni”yi sahneye Günter Roth taşıyor.
     1780’li yıllarda İspanya’da yüzündeki maskesiyle maceradan maceraya yelken açan çapkın Don Giovanni, Donna Anna’yı baştan çıkarmak üzeredir. Don Giovanni, Donna Anna’nın bağrışmalarına gelen ihtiyar babasını öldürür. Donna Anna babasının ölümünün ardından sözlüsüne intikam için ant içtirir. Kimliğini saklayarak güzel kadınların peşinde şehvet kapılarını açan Don Giovanni yaşadığı maceralarda yalnız değildir. Ona yardım eden uşağı Leporello, yaşananları sindiremese de aldığı altınlar yüzünden efendisinin suçlarına ortak olmaktan çekinmez. Uslanmaz çapkının terk ettiği Donna Elvira ise Don Giovanni’den doğru yola gelmesini ister. Ancak Don Giovanni’nin, evlenmek üzere olan Zerlina’yı ağına düşürmek gibi bir derdi vardır. Düşmanları gün geçtikçe artan Don Giovanni’yi karanlık diyarlardan gelen beklenmedik bir konuk sonsuzluğa uğurlar!
     Yönetmen Roth’a göre yakışıklı, hain ve alaycı Don Giovanni’nin sosyal ve ahlâki normları yıkarak arzu dolu zaferlere koşuşu, “Don Giovanni” operasında Shakespeare’e özgü bir tarzın izinde şeytanca bir trajediyle noktalanıyor.
     Hayat ve ahiret arasındaki dengeyi mutlu bir sentezle seyirciye aktaran “Don Giovanni” muzip olduğu kadar gerçeküstücülüğe de yatkın bir opera. Eserde, ahlâksız Don Giovanni, mezarlıktan kalkıp sofrasına gelen, ki o heykeli de sofrasına Don Giovanni kendisi çağırmıştır, bir heykel tarafından cezalandırılıyor. Peki böylesi bir sonu hakkeden Don Giovanni, kadınlar için neden bu kadar cazip? “Kışkırtıcılığı” diye yanıtlıyor Roth: “Kadınları, kurulu düzenden ayrılmaları için ayartıyor. Ve onlara yasak çiğnemenin keyfini tattırmak istiyor.” Milliyet-ŞEHNAZ PAK
  “Don Giovanni” / W. A. Mozart / Libretto: Lorenzo da Ponte / Yöneten: Günter Roth / Orkestra Şefi: Antonio Pirolli, Nezih Seçkin / Dekor Tasarımı: Yücel Tanyeri / Kostüm Tasarımı: Figen Koyunoğlu / Oynayanlar: Suat Arıkan, Güneş Gürle, Ali İhsan Onat, Aytül Büyüksaraç, Ayşe Sezerman, Hüseyin Likos, Perihan Nayır.

Sibel

Share
Published by
Sibel

Recent Posts

fibromiyalji dünyada ne zaman başladı?

Fibromiyalji tarihçesi "Nörasteni" gibi terimlerle tanımlanmaya çalışılsa da 1904 yıllarında Gowers "fibrositis" tanımını kullanmış, böylece…

1 ay ago

Urban Shaman – şehir şamanı ders notları 1

4 Mart 2020 Mircea Eliade: Dünyanın en tanınmış, saygı duyulan şaman  araştırmacısı, kendisi bir şaman…

2 ay ago

Sibel Atasoy kimdir sorusuna cevap bulmak!

Komik olacak ama dün gece uyumadan önce tüm hayatım gözümün önünde resmî geçit yaptı, bir…

1 yıl ago

Açken Diplama işe yaramaz

#şehirdenindimköye zamanı bile elden kaçıyor korkarım, fotoğraflara baktığınızda #megakent faciasını anlamak hiç de zor değil…

1 yıl ago

Asimov, bir zaman yolcusu muydu?

Lütfen önce Asimov’un 1954 yılında yazdığı Çok güzel bir gün öyküsünü okuyun ve sonra konuya…

1 yıl ago

Dogonlar ve SİRİUS Yıldızı -3

önceki bölüm için tıklayınız BİR SUDANLI SİRİUS SİSTEMİ Ynzan: M. Griaule ve G. Dieterleıı Not:…

1 yıl ago